API چیست؟

اموزش شبکه

API چیست؟

API مخفف Application Programming Interface است. حال می دانیم که به نظر بسیار پیچیده و فنی به نظر می‌رسد، اما در یک جمله در جواب API چیست اول باید گفت: به معنای یک رابط، یا روش/راه برای ارتباط دو نرم افزار است. در این مقاله، ما تمرکز خود را بر روی نرم افزارهای آنلاین – وب سایت ها خواهیم گذاشت.

تعداد بی‌شماری API وجود دارد. تقریباً در هر وب سایت بزرگی از جمله گوگل، فیس بوک و آمازون و هزاران وب سایت و پورتال که فکر کنید.

بیایید یک مثال بیاوریم از اینکه کارکرد API چیست ؟ به احتمال بسیار زیاد شما ورود به فیس بوک از طریق Gmail را متحان کرده اید؛  این سایت ها همه از وب سایت ها و ابزارهای دیگر استفاده می کنند و راه هایی را برای مصرف داده های یکدیگر و گسترش خدمات خود برای وب سایت ها و ابزارهای دیگر ارائه می دهند. شاید این مختصر ترین پاسخ در برابر سوال API چیست باشد.

پس تا اینجا به ساده ترین جواب درباره سوال API چیست رسیدیم: اگر تا به حال با استفاده از اطلاعات کاربری فیس بوک یا گوگل خود وارد برنامه یا سرویس دیگری شده اید، شما از خدمت یک API  استفاده کرده اید.

 

یک مثال حرفه‌ای تر برای پاسخ به API چیست؟

یک API را می‌توان با دستگاه خودپرداز بانک (دستگاه باجه خودکار) مقایسه کرد. در یک مثال جامع تر برای پاسخ به API چیست؛ درست مانند یک API ، بانک‌ها آن‌ها را در دسترس قرار می‌دهند تا بتوانید موجودی خود را بگیرید، پول نقد برداشت کنید و پرداخت‌ها را به راحتی انجام دهید.

با این حال، قبل از اینکه بتوانید کاری انجام دهید، باید احراز هویت (از کارت خود استفاده کنید و پین خود را وارد کنید) تا بانک بداند که شما مجاز به انجام معامله هستید. این به نوعی نشان می دهد که اهمیت API چیست.

به طور مشابه، با یک API ، درخواستی را همراه با احراز هویت خود به سیستم ارسال می‌کنید و در صورت داشتن مجوز، داده‌هایی را که درخواست کرده‌اید دریافت خواهید کرد یعنی پول نقد.

دقیقاً همانطور که بستگی به شما دارد که با پول نقد چه کاری انجام دهید، در مورد داده ها نیز شما آزاد هستید که آن را به دلخواه مصرف کنید/نمایش دهید. اگر برایتان سوال پیش آمده باشد که مزیت اصلی Api چیست، باید گفت این فرصتی را فراهم می‌کند تا وب‌سایت خود را ظریف نگه دارید و به تمرکز روی آنچه مهم‌تر است یعنی تجربه مشتری توجه بیشتری کنید.

با این حال، اگر وب سایت شما از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس یا HubSpot استفاده می‌کند، پایگاه داده ای وجود خواهد داشت که به سایت شما کمک می‌کند که تمام داده های خصوصی شما را نگهداری کند.

 

حتی به عنوان یک بازاریاب، شاید از خود بپرسید که فایده استفاده از API چیست ؟ بازاریابان برای گسترش خدمات در دسترس برای بازدیدکنندگان وب سایت خود استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، یک ماشین حساب آنلاین وام مسکن ممکن است یک چیز پرهزینه باشد که خودتان آن را توسعه دهید.

خوب، در کل اگر بخواهیم بگوییم که دلیل وجود API چیست ، باید گفت جواب هایی موجود هستند که راه هایی برای ارسال درخواست با چند پارامتری که از طریق یک فرم از مشتری خود جمع آوری می کنید، ارائه می دهند. سپس، API محاسبه‌ای را برمی‌گرداند که می‌توانید به سرعت آن را نمایش دهید. در بسیاری از موارد، شما حتی نیازی به رفرش کردن صفحه ندارید.

 

انواع مختلف API ها

کاربرد انواع API چیست؟ این کاربرد ها یکسان نیستند. در زیر سه روشی وجود دارد که می توانید آنها را طبقه بندی کنید:

 

  1. باز / عمومی

عمومی بودن در api  چیست؟ یک API عمومی احتمالاً اولین چیزی است که وقتی در مورد APIها فکر می کنید به ذهنتان خطور می کند: Twitter API، Facebook API، Google Maps API، و موارد دیگر.

این‌ها برای استفاده هر کسی در دسترس هستند و معمولاً به عنوان راهی برای گسترش خدمات ارائه می‌شوند (یعنی امکان افزودن یک نقشه تعاملی به وب‌سایت خود که توسط Google’s Map API پشتیبانی می‌شود.)

در برخی موارد، استفاده از Open/Public API رایگان است، در حالی که برخی دیگر نیاز به عضویت یا پرداخت دارند.

 

  1. شریک (فقط برای افراد منتخب موجود است)

تشکیل شراکت یک راه قدرتمند برای کمک به رشد نهادها است. حال ارتباط این موضوع با API چیست ؟

مشارکت برای استفاده از داده ها به روشی که به نفع چندین طرف باشد می‌تواند بسیار سودمند باشد. بسیاری از شرکت‌ها برای ایجاد راه‌هایی برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها از طریق یک API که می‌تواند برای پاسخگویی به نیازهای یکدیگر دوباره کار شود، شریک می‌شوند.

به عنوان مثال، یک API که داده‌های ناشناس را از ابزارهای نظارت بر سلامت (فشار خون، دما، و غیره) جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند دسترسی داشته باشد و برای سنجش روندها، به پیشرفت‌های حوزه پزشکی کمک کند. مثال های بسیاری برای این موضوع وجود دارد که شراکتی بودن API چیست و در کجا از آن استفاده می‌شود.

 

  1. داخلی / خصوصی (اصلاً برای استفاده عمومی یا خارجی نیست)

همانطور که از نام آن پیداست، این‌ها داخلی هستند و  در مورد پرسی اینکه این استفاده از  API چیست فقط برای یک مورد استفاده خاص کافی هستند.

در اینجا در IMPACT، ما از APIهای داخلی برای ساده‌سازی فرآیند خود برای تعدادی از جنبه‌ها در تلاش‌های وب‌سازی خود استفاده می‌کنیم.

سازمان‌های دیگر از APIهای خصوصی برای ارائه یک رابط منحصر به فرد استفاده می‌کنند که محصولات روبه‌روی مصرف‌کننده‌شان می‌توانند به عنوان ستون فقرات اطلاعات استفاده کنند. برای مشاهده یک مثال بسیار ساده از اینکه خصوصی بودن API  چیست ، تصویر زیر را بررسی کنید.

عکس1

 

منظور از عملکرد API  چیست؟

با تکرار نکته ای که در بالا ذکر شد، APIها برای توسعه دهندگان انواع نرم افزارها (و بازاریابان) بسیار مفید هستند زیرا راهی برای به اشتراک گذاری ایمن داده های انتزاعی و نمایش/استفاده از آن‌ها به روشی که نیاز دارید ارائه می دهند.

این کار ارتباط را بسیار کارآمدتر می‌کند و به نرم‌افزار فرانت شما کمک می‌کند که اپلیکیشن و نرم‌افزار اجرا شود.

برای بازاریابان، توانایی حاصل از چابک ماندن در پیام‌رسانی و طراحی شما بسیار سودمند است زیرا شما را قادر می‌سازد تا بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان خود ایجاد کنند. این بزرگترین پاسخ برای این است که برای بازاریابی فایده API چیست .

به علاوه، می‌توانید خدمات خود را با استفاده از طیف وسیع‌تری از گزینه‌های موجود در بازار گسترش دهید.

آیا می خواهید بدانید رابطه فید توییتر شما برای ورود وب سایت چگونه است؟ یا علت وجود یک API چیست که  برای آن کاروجود دارد؟

آیا می‌خواهید مکان‌های فروشگاه مشتریان خود را بر اساس مکان فعلی‌شان نشان دهید؟ یک GEOLocation API برای آن وجود دارد.

آیا می‌خواهید ایمیل‌های ورودی به فرم‌های وب شما در محل تأیید شوند؟ حدس زدید کاربرد  API چیست ؟

صدها مورد از این یکپارچه‌سازی‌ها را برای به حداکثر رساندن ارزشی که می‌توانید به مشتریان خود برای ارائه مشتریان خود توانمند کنید، مفهوم اینکه API چیست پیاده‌سازی را اجرا کنید و همیشه برای یافتن موارد جدید و پیشرفته‌تر هیجان‌زده خواهید شد.

 

WWW و سرورهای کنترل راه دور

وقتی به وب فکر می‌کنیم، شبکه بزرگی از سرورهای متصل را تصور می کنیم. هر صفحه در اینترنت در جایی روی یک سرور راه دور ذخیره می‌شود. سرور راه دور چندان عرفانی نیست – فقط بخشی از یک رایانه از راه دور است که برای پردازش درخواست ها بهینه شده است.

برای اینکه همه چیز را در چشم انداز قرار دهید، می‌توانید سروری را روی لپ‌تاپ خود بچرخانید که می‌تواند یک وب‌سایت کامل را در وب ارائه کند (در واقع، یک سرور محلی چیزی است که مهندسان برای توسعه وب‌سایت‌ها قبل از انتشار آن‌ها برای عموم استفاده می‌کنند). شاید این ملموس ترین تعریف برای دانستنِ API  چیست باشد. خوب دقت کنید:

وقتی www.facebook.com را در مرورگر خود تایپ می‌کنید، یک درخواست به سرور راه دور فیس بوک ارسال می‌شود. هنگامی که مرورگر شما پاسخ را دریافت کرد، کد را تفسیر کرده و صفحه را نمایش می دهد.

برای مرورگر، که به عنوان مشتری نیز شناخته می‌شود، سرور فیس بوک یک API است. این بدان معنی است که هر بار که از یک صفحه در وب بازدید می کنید، با API برخی از سرورهای راه دور تعامل دارید.

چگونگی یکی بودن سرور راه دور با یک API چیست ؟ باید گفت که  ارتباط آن با با سرور راه دور یکسان نیست – بلکه بخشی از سرور است که درخواست ها را دریافت می کند و پاسخ ها را ارسال می کند.

برای خدمت به مشتریان شما پیشنهاد API  چیست؟

احتمالاً در مورد شرکت هایی شنیده اید که API ها را به عنوان محصول بسته بندی می کنند. برای مثال، Weather Underground دسترسی به API داده های آب و هوای خود را می فروشد. این برای صاحبان مشاغل مشخص می‌کند که API  چیست ؟

سناریوی مثال API چیست؟ : وب سایت کسب و کار کوچک شما دارای فرمی است که برای ثبت نام مشتریان برای قرار ملاقات استفاده می شود. می‌خواهید به مشتریان خود این امکان را بدهید که به طور خودکار یک رویداد تقویم Google با جزئیات مربوط به آن قرار ایجاد کنند.

استفاده از API: ایده این است که سرور وب سایت شما مستقیماً با سرور Google با درخواست ایجاد یک رویداد با جزئیات داده شده صحبت کند.

استفاده از API چیست ؟: ایده این است که سرور وب سایت شما مستقیماً با سرور Google با درخواست ایجاد یک رویداد با جزئیات داده شده صحبت کند.

سپس سرور شما پاسخ Google را دریافت می‌کند، آن را پردازش می‌کند و اطلاعات مربوطه را به مرورگر ارسال می‌کند، مانند یک پیام تأیید برای کاربر.

از طرف دیگر، مرورگر شما اغلب می‌تواند یک درخواست API چیست را مستقیماً با دور زدن سرور شما به سرور Google ارسال کند.

 

تفاوت این API تقویم Google با سایر سرورهای راه دور API چیست؟

از نظر فنی، تفاوت در فرمت درخواست و پاسخ است. برای رندر کردن کل صفحه وب، مرورگر شما انتظار پاسخی در HTML دارد که حاوی کد ارائه است، در حالی که تماس API تقویم Google فقط داده ها را برمی گرداند – احتمالاً در قالبی مانند JSON.

اگر سرور وب‌سایت شما درخواست API را انجام می‌دهد، سرور وب‌سایت شما مشتری است (مشابه زمانی که مرورگر شما برای پیمایش به وب‌سایت از آن استفاده می‌کند). تا اینجا به یک مورد بسیار کاربردی درمورد ماهیت API چیست اشاره کردیم.

حالا ببینیم دیدگاه کاربران درباره API  چیست ؟ از دیدگاه کاربران شما، APIها به آن‌ها اجازه می‌دهند تا بدون ترک وب‌سایت شما، کار را انجام دهند. اکثر وب سایت های مدرن حداقل برخی از API های شخص ثالث را مصرف می‌کنند. بسیاری از مشکلات در حال حاضر یک راه حل شخص ثالث دارند، چه در قالب یک کتابخانه یا خدمات. استفاده از راه حل موجود اغلب ساده تر و قابل اعتمادتر است.

غیر معمول نیست که تیم های توسعه هم بدانند که تقسیم کردن برنامه های خود به چند سرور از طریق API چیست و در این مورد با یکدیگر صحبت کنند. سرورهایی که عملکردهای کمکی را برای سرور برنامه اصلی انجام می دهند معمولاً به عنوان میکروسرویس شناخته می شوند.

 

برای اپلیکیشن کاربرد API  چیست؟

برای پایان دادن به بحث API  چیست ، اجازه دهید چند نمونه دیگر از APIها را بیان کنیم.

“اپلیکیشن” می تواند به موارد زیادی اشاره کند. در اینجا برخی از آن‌ها در زمینه API آورده شده است:

یک نرم افزار با عملکرد مشخص.

کل سرور، کل برنامه یا فقط بخش کوچکی از یک برنامه.

اساساً هر نرم افزاری که می تواند به طور مشخص از محیط خود جدا شود، می تواند یک “A” در موضوع API چیست باشد و احتمالاً نوعی API نیز خواهد داشت.

 

فرض کنید از یک کتابخانه شخص ثالث در کد خود استفاده می کنید. هنگامی که یک کتابخانه در کد شما گنجانده شد، بخشی از برنامه کلی شما می شود. به عنوان یک نرم افزار متمایز، این کتابخانه احتمالاً یک API دارد که به آن اجازه می دهد با بقیه کد شما تعامل داشته باشد. این در ذهن بسیاری در باره API  چیست مطرح شده است.

مثال دیگری در اینجا آمده است: در طراحی شی گرا، کد به صورت اشیا سازماندهی می شود. برنامه شما ممکن است صدها شی تعریف شده داشته باشد که می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

در مورد شی گرا بودن اما تکلیف API چیست؟ هر شی دارای یک API است – مجموعه ای از روش ها و ویژگی‌های عمومی که برای تعامل با سایر اشیاء در برنامه شما استفاده می کند.

یک شی همچنین ممکن است منطق درونی داشته باشد که خصوصی است، به این معنی که از محدوده بیرونی (و نه یک API) پنهان است.

از آنچه که ما پوشش داده ایم، امیدوارم که معنای گسترده تر API و همچنین کاربردهای رایج تر این اصطلاح امروزی را پوشش داده باشد و تا حدودی به سوال API  چیست، پاسخ داده باشیم.

 

لینک های کوتاه 

https://b2n.ir/j45088 https://zx1.ir/4mHg2 https://yun.ir/iie5a9
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.