برگزاری دوره های حرفه ای آموزش شبکه

به طور کلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مفهوم شبکه های کامپیوتری و یا همان Network، به گروهی ایجاد شده از سیستم های کامپیوتری شامل: سخت افزارها، نرم افزار شبکه ای و ابزار و تجهیزات ایجاد کننده ارتباط نظیر کابل های شبکه و یا تجهیزات ارتباطی بی‌سیم می باشد. شبکه های کامپیوتری را می توان به دو بخش اصلی به نام: شبکه های سخت افزاری (Passive) و شبکه های نرم افزار(Active) تقسیم کرد.
شبکه های سخت افزاری شامل تجهیزات فیزیکی مانند: روتر، سویچ، کابل، سرور، استوریج ها و … و شبکه های نرم افزاری شامل تجهیزات و ابزارهایی مانند: سیستم عامل های ویندوزی و لینوکسی، برنامه ها و اپلیکشن ها و … می باشد.

 

02143585266

پاسخگوی سوالات شما هستیم.

 

تقسیم بندی شبکه بر اساس پسیو و اکتیو

سخت افزار شبکه (Network) تک تک اجزای یک سیستم شبکه است که وظیفه انتقال داده و تسهیل عملیات شبکه کامپیوتری را بر عهده دارند. اگرچه یک شبکه شامل اجزای سخت افزاری زیادی است، چندین دسته اساسی وجود دارد که در دوره شبکه بعنوان مبنای آموزش شبکه قرارگرفته است و عملیات کامل یک سیستم شبکه را تشکیل می دهند.

شبکه دسته‌های مختلف و انواع عملکرد های خاصی را دارد. زیرساخت های اصلی شبکه توسط اجزای متصل به چند دسته از انواع سخت افزار شبکه به یکدیگر متصل می شوند.

دستگاه‌های تخصصی مانند سوئیچ ها، روترها و نقاط دسترسی پایه شبکه های کامپیوتری را تشکیل می دهند.

سوئیچ ها به کامپیوترهای داخلی، چاپگرها، سرورها و سایر دستگاه ها در شبکه های خانگی یا سازمان ها متصل می شوند و به آن‌ها کمک می کند. نقاط دسترسی کلیدهایی هستند که دستگاه ها را بدون استفاده از کابل به شبکه متصل می کنند.

روترها شبکه ها را به شبکه های دیگر متصل کرده و به عنوان اعزام کننده عمل می کنند. آنها داده های ارسال شده به شبکه را تجزیه و تحلیل می کنند، بهترین مسیرها را برای آن انتخاب می کنند و در راه خود ارسال می کنند. روترها خانه و تجارت شما را به دنیا متصل می کنند و به محافظت از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی خارجی کمک می کنند.

در آموزش شبکه پسیو سوئیچ ها و روترها از جهات مختلف و متفاوت مورد بررسی قرار می گیرند، یک تفاوت اصلی در نحوه شناسایی دستگاه های نهایی است. سوئیچ لایه 2 یک دستگاه را با آدرس MAC سوخته خود به طور منحصر به فرد شناسایی می کند. روتر لایه 3 به طور منحصر به فرد اتصال شبکه دستگاه را با آدرس IP اختصاص داده شده به شبکه مشخص می کند.

برای افرادی که به تازگی با تجهیزات شبکه آشنا شده اند و وارد عرصه آموزش شبکه شده اند باید گفت، امروزه اکثر سوئیچ ها دارای سطحی از قابلیت های مسیریابی هستند.

یک دوره شبکه سخت افزاری، آدرس های MAC و IP به ترتیب دستگاه‌ها و اتصالات شبکه را به طور منحصر به فرد در یک شبکه تعریف می کنند. آدرس MAC شماره ای است که توسط سازنده دستگاه به کارت رابط شبکه (NIC) اختصاص داده می شود. آدرس IP شماره ای است که به اتصال شبکه اختصاص داده شده است.

بخش اکتیو شبکه همانطور که از نام آن پیداست، بخش فعال شبکه را در بر می‌گیرد. سیستم نرم افزاری فعال شبکه که در آموزش شبکه مجزا از دوره شبکه پسیو است و آموزش شبکه در این حوزه بر پایه راه اندازی و حفظ و نگهداری نرم افزاری است.

نصب و پیکربندی موارد نصب شده در مرحله اولیه شبکه، تنظیم و پشتیبانی خدمات ایمیل و پشتیبان گیری سرور ها، ارائه خدمات صدا بر روی اینترنت VoIP و بررسی و نظارت بر تنظیمات داده هایی که ما بین دستگاه ها عبور می کنند مثل تبدیل کننده فیبر نوری، فایروال، مسیر یاب کارت شبکه و… در زمره خدمات طراحی بخش اکتیو قرار می‌گیرد که در آموزش شبکه بصورت لابراتواری و عملی نیز باید به آن پرداخته شود. هر اندازه تعداد نرم افزار ها بیشتر باشد طبیعتاً کار یک متخصص شبکه اکتیو نیز بیشتر خواهد بود و باید دوره شبکه بیشتری نسبت به مسئولیت خود دیده باشد.

جایگاه دانش دوره شبکه (دوره Network) و مزایای یادگیری آن

شبکه یکی از مهمترین مهارت هایی است که در فناوری اطلاعات دنبال می شود. تخصص در این حوزه به ما کمک می کند تا ضمن بدست آوردن مشاغل مختلف و ارزشمند، در زمینه ای متخصص شویم که همه روزه در حال توسعه و پیشرفت می باشد.

  • وجود استاندارد های آموزشی و نقشه راه منسجم (مانند سیسکو)
  • دریافت گواهینامه های معتبر در همه کشورها مطابق با سرفصل های بین المللی
  • تنوع مشاغل فنی در سازمان های خصوصی و دولتی
  • امکان ارتقا شغلی و افزایش مهارت در مشاغل مرتبط با گذراندن دوره های شبکه
  • یادگیری مبتنی بر سخت افزار و امکان شبیه سازی های نرم افزاری

اما چگونه می توانیم یادگیری شبکه را آغاز کنیم؟

کارشناسان آکادمی دوران با سال‌ها تجربه و تخصص به شما کمک می کنند تا مسیر بهینه ای را برای یادگیری انتخاب کنید. یادگیری دانش شبکه نیازمند هدف و زمان‌بندی مناسب می باشد که ما در این مسیر در کنار شما خواهیم بود.

 

چگونه شبکه های کامپیوتری به سمت تکامل حرکت می کنند؟

دانش Network دیگر مثل زمان پیدایش آن، فقط به امر اتصال متمرکز نیست. افرادی که امروزه در دوره شبکه کامپیوتر در موسسات حاضر می‌شوند چیزی فراتر از وصل کردن چند رایانه را به همدیگر را فرا می گیرند. آموزش شبکه در سال های اخیر بر تحول دیجیتالی و انواع معماری های پیشرفته مبتنی است که برای برآوردن نیازهای در حال توسعه و مدرن است.

نرم افزار تعریف شده (SDN): در پاسخ به الزامات جدید، در دوره آموزش شبکه عصر دیجیتال معماری شبکه برنامه پذیرتر، خودکارتر و بازتر آموزش داده می‌شود. در شبکه های تعریف شده بر مبنای نرم افزار، مسیریابی ترافیک به صورت مرکزی از طریق مکانیسم های مبتنی بر نرم افزار کنترل می شود. این به شبکه کمک می کند تا به سرعت در برابر تغییر شرایط واکنش نشان دهد.

مبتنی بر قصد: بر اساس اصول SDN، در دوره شبکه، بصورت مبتنی بر مقصد (IBN) نه تنها چابکی خاصی را ارائه می‌دهند، بلکه شبکه ای را برای دستیابی به اهداف مورد نظر با خودکارسازی گسترده عملیات، تجزیه و تحلیل عملکرد آن، مشخص کردن مناطق مشکل دار، تامین امنیت همه جانبه و ادغام با فرایندهای تجاری را مشخص می‌کنند.

مجازی: زیرساخت های آموزش شبکه فیزیکی را در لایه های زیرین را می توان به طور نوعی منطق تقسیم بندی کرد تا بین چندین شبکه «همپوشانی» ایجاد شود. هر یک از این شبکه های منطقی را می توان برای امنیت، کیفیت خدمات (QoS) و سایر الزامات تنظیم کرد.

مبتنی بر کنترل کننده: کنترل کننده network برای مقیاس بندی و ایمن سازی شبکه ها بسیار مهم هستند. کنترلرها با ترجمه اهداف کسب و کار به تنظیمات دستگاه، عملکردهای شبکه را خودکار می کنند و برای اطمینان از عملکرد و امنیت، دستگاه ها را به طور مداوم رصد می کنند کنترل کننده ها عملیات را ساده کرده و به سازمان ها در پاسخگویی به نیازهای متغیر تجاری کمک می کنند.

ادغام چند حوزه ای: شرکت های بزرگتر ممکن است شبکه های جداگانه ای ایجاد کنند که دامنه های شبکه نامیده می شوند، برای دفاتر، WAN ها و مراکز داده خودشان. این شبکه ها از طریق کنترل کننده های خود با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. افرادی که در دوره شبکه آموزش دیده اند می توانند چنین ادغام های بین شبکه ای یا چند حوزه ای را طوری مدیریت کنند را که تبادل پارامترهای عملیاتی مربوطه را در جهت حصول اطمینان از نتایج مطلوب کسب و کار که دامنه های شبکه را به دست می آورد، اطمینان حاصل کنند.

شرکت هایی مثل سیسکو شرکت هایی فعال در حوزه network هستند که مجموعه کاملی از معماری های مدرن شبکه را برای دسترسی، WAN، مراکز داده، دوره های آموزش شبکه و رایانش ابری ارائه می‌دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.